Crec que necessito un Community Manager

Els negocis del segle XXI tenen un gran mitjà per mostrar-se al món: les xarxes socials. Però no tots l’aprofiten. I els motius són gairebé sempre els mateixos.

A principis d’any, o el setembre passat, o pel teu aniversari… vas prendre una determinació: “Sí, aquest any em posaré les piles amb el Facebook… o amb el Twitter… o amb (posa aquí la xarxa amb la que t’identifiquis més)”. Però els bons propòsits s’han quedat en això, en propòsits. Què ha passat?

  • Falta de temps: el negoci sempre és el primer i la feina del dia a dia ens absorbeix tant que hi ha tasques, menys urgents però no menys importants, que sempre van quedant al final de la llista. Especialment si el negoci és petit.
  • Desconeixement de les eines: les xarxes socials no són complicades, però cal conèixer les oportunitats que ofereixen. I per això és important entrar-hi cada dia una estona, llegir blogs especilitzats, investigar novetats… Novament això es tradueix en temps.
  • Falta d’estratègia. Si no s’estableix una estratègia clara és més difícil buscar i decidir els continguts. S’ha de fer dia a dia i això fa perdre temps i il·lusió. I al final arriba la desmotivació. El resultat són xarxes que fa mesos que no s’actualitzen i potencials clients que poden traduïr-ho com una falta de professionalitat o d’interès.

Així doncs, ara sí, ha arribat el moment. Ja has decidit que tu no pots fer-ho així que decideixes delegar la feina en algú altre.

Qui em pot ajudar amb les xarxes socials?

Un cop decidit que millor que se n’encarregui un altre, les opcions més habituals són tres:

  • La neboda o el membre més jove de l’equip, perquè “els joves ja en saben d’això”. A no ser que el jove hagi estudiat comunicació o marketing, aquesta és una decisió incorrecta. Una persona que només coneix l’eina no és la més adequada. Cal que també sàpiga treballar l’estratègia i elaborar bons continguts. Es com si a un informàtic li deixem els comptes de l’empresa, només perquè sap com funciona l’excel.
  • Algú de l’equip. Hi ha persones dins de l’equip que poden fer-se càrrec d’aquesta tasca: coneixen bé l’empresa per dins i són del departament comercial o de marketing. Molt bé, ja tenim molta feina feta. Conèixer bé l’empresa és important, les eines es poden aprendre, només demanen temps. I igual que quan es planifiquen les campanyes comercials, calen estratègies de comunicació:
    • Objectius
    • Llista d’accions concretes
    • Definició de quins seran els moments clau, els arguments clau o els productes clau.
    • Pla d’actuació en funció dels diferents escenaris que es puguin donar.
    • I també cal donar-li temps i recursos. Aquesta no és una feina que es pugui fer a estones lliures, cal una dedicació mínima de 2 hores setmanals, però si és més molt millor.
  • Un professional extern. Si dins de l’equip no hi ha ningú amb el perfil adequat per fer-se càrrec d’aquesta tasca, sempre es pot buscar un professional extern.

I quin perfil necessitem?

D’entrada cal algú que sàpiga comunicar, que redacti bé, que sigui capaç de trobar fonts d’informació, de fer un seguiment de les xarxes i d’analitzar els resultats. I, sobretot, cal confiar-hi. Si, per por o per desconfiança s’amaguen secrets no es genera el grau de complicitat necessari per arribar al públic que ens interessa.

Funcions d’un Community Manager

En què consisteix la feina d’un Community Manager? Tant si és de dins de l’empresa com si és un professional extern, les seves funcions van des de crear l’estratègia i aplicar-la fins a mesurar-ne els resultats.

  • Primer s’han de marcar uns objectius, que siguin específics, mesurables, realistes i acotats en el temps. Sense objectius, el més fàcil és que treballi de manera erràtica i sigui molt difícil arribar a obtenir resultats.
  • Amb aquesta informació, elaborarà un Pla de Comunicació (si parlem de la comunicació general de l’empresa) o de Social Media (si parlem només de l’estratègia a les xarxes socials). Idealment, aquest Pla hauria d’específicar aspectes com el to que s’utilitzarà, quina mena de continguts es faran i com caldrà actuar en cas de crisi.
  • Creació de continguts. En funció del que les necessitats de la marca, aquests continguts poden ser textos, fotos o vídeos per la pàgina web, pel blog i/o per les xarxes socials. 
  • A més d’elaborar continguts, també ha de fer un seguiment de tot allò que té a veure amb la marca: tendències, anàlisi del sector i la competència, opinions dels consumidors… I compartir-ho quan calgui.
  • Una altra funció del Community Manager és dinamitzar la comunicació amb el públic de la marca. Aquesta és una funció que demana una relació molt estreta amb l’empresa, perquè aquesta persona parla en el seu nom.
  • És important mantenir una comunicació fluïda amb el Community Manager. S’han de fer reunions periòdiques per revisar l’estratègia i adaptar el missatge a les necessitats concretes de cada moment. Si estem pensant en una campanya comercial específica, o un event, tota la comunicació ha d’anar coordinada i treballar en una mateixa línea.
  • I finalment, cal demanar els resultats, també de manera periòdica. El gran avantatge de les xarxes socials és que ens ofereixen estadístiques força completes que ajuden a analitzar què s’ha fet bé i què es pot millorar. I després d’aquesta anàlisi, corregir l’estratègia, si cal.

M’agradaria saber com treballes les xarxes socials en el teu projecte empresarial. Creus que és millor fer-ho tu? O prefereixes confiar en algú altre? Creus que ha arribar el moment de fer un pas endavant? Si és així, et podem ajudar.

By |2017-01-16T12:50:49+00:00novembre 29th, 2016|Periodisme de marca, Sense categoria|0 Comments

About the Author: