Trucs per a una bona entrevista

L’entrevista és una de les tècniques periodístiques més riques, perquè ens permet conèixer molta informació en un format amè i fàcil de llegir. Si, a sobre, l’entrevista és en vídeo, encara és més efectiva. En aquest article repassem alguns dels elements més bàsics que ha de tenir una entrevista, i com s’ha de preparar.

Fa molts anys que faig de periodista i una de les tasques més complicades d’aquesta professió és l’art de l’entrevista. Una de les més complicades, però també la més apassionant. L’entrevista és un gènere que permet conèixer de primera ma l’opinió i l’experiència dels experts. I en l’àmbit d’internet, una bona entrevista és or. Malhauradament, però, n’hi ha poques que siguin bones. Senzillament perquè els que les fan ignoren bona part de les tècniques que fan que l’entrevistat expliqui el que cal: ni més ni menys.

L’entrevista a Marc Coma va ser molt enriquidora, segurament perquè està molt acostumat a parlar davant dels mitjans

  1. Prepara’t bé l’entrevista. Coneix la persona a la que has d’entrevistar i el tema sobre el que és expert
  2. Procura saber què vols que et contesti i busca la concreció
  3. Ara bé, deixa’t sorprendre per algunes respostes, que poden dur-te allà on no esperaves
  4. Fes preguntes clares i simples
  5. Busca que l’entrevistat concreti
  6. Mai no opinis, podríes condicionar les respostes de l’entrevistat
  7. No incloguis la resposta en la teva pregunta
  8. No adoptis el paper de l’entrevistador. Procura que tot plegat sembli una conversa cordial
  9. Prepara més preguntes de les que necessitis, encara que després no les utilitzis
  10. I sobretot escolta amb atenció
Entrevista escrita

L’entrevista escrita sempre és més control·lable que la que fem en vídeo. Es més fàcil escurçar un discurs massa llarg, però en canvi correm el risc de perdre’ns determinats elements visuals o del llenguatge col·loquial que fan que el discurs arribi amb més facilitat.

  1. Fes una breu introducció de l’entrevistat, que deixi clar qui és i perquè és interessant
  2. Una entrevista escrita no hauría d’incloure més de 10-15 preguntes, amb respostes de no més de 10 frases. Si fem una entrevista per una revista o un diari, la lectura és més relaxada, però si la fem per la web, generalment el lector té menys capacitat d’atenció
  3. Deixa clar que l’entrevista és una conversa. Evita les preguntes telegràfiques, però tampoc les allarguis excessivament: l’expert no ets tu
  4. Procura fer un text lleuger, eliminant frases farregoses i afegint punts allà on l’entrevistat s’atura. Evita les frases subordinades tant com puguis
  5. Busca un títol impactant: una de les frases de l’entrevistat sol ser efectiu
Entrevista en vídeo

L’entrevista en vídeo és més atractiva de cara a l’espectador, però elements com la posada en escena o el so són imprescindibles per mantenir l’interès.

  1. Planifica bé l’espai: bona il·luminació, evitar elements que distreguin l’atenció
  2. Planifica la gravació: millor si utilitzes dues càmeres, millor si busques un micròfon direccional
  3. Naturalitat, també en l’actitud física
  4. Estableix una conversa informal prèvia amb l’entrevistat per trencar el gel. Però no parlis dels temes que sortiran a l’entrevista: corres el risc de trencar-li el discurs. Si això passa, quan s’engegui la càmera tindrà la sensació que ja t’ho ha explicat tot.
  5. L’entrevista ha de semblar una conversa, però no una conversa entre erudits (o, pitjor, entre amics) que ningú no pot seguir. L’entrevistador ha de saber quin és el seu lloc

Un cop feta l’entrevista, però, arriba el moment més difícil: seleccionar què posem i què no. En cap cas haurem de posar tot el que ens ha dit. Si hem aconseguit establir una conversa cordial amb elements d’interès, hi haurem invertit un mínim de 15-20 minuts: impossible posar-ho tot. I si hem estat menys estona, és molt probable que a l’entrevista li falti interès. Per tant, cal seleccionar. I en això hi haurem d’invertir una bona estona. Segur que tot ens sembla interessant, però cal prioritzar i decidir una línia argumental. En aquest moment serà quan agraireu les frases curtes i la concreció, especialment si l’entrevista és en vídeo.

Ah! I encara un truc de regal: un moment de distensió enriqueix qualsevol entrevista i humanitza el personatge, per expert que sigui: anècdotes, acudits o moments divertits sempre són aprofitables. No els evitis!

 

By |2015-09-25T11:37:00+00:00gener 8th, 2014|Formació, Periodisme de marca, Sense categoria|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment